Vi ser det også herhjemme. Især indenfor mit felt.
Dygtige folk forlader eller vælger virksomheder fra, fordi virksomhedens værdier, holdninger og handlinger ikke er synkroniseret.
Jeg skrev om det for nogle måneder siden i forbindelse med en artikel om tøjindustrien på LinkedIn.
Nu har tendensen fået et navn: ”conscious quitting”, ikke at forveksle med ”quiet quitting”.
Den bliver underbygget af undersøgelsen 2023 Net Positive Employee Barometer, som er lavet blandt 4.000 medarbejdere i UK og USA. Du kan downloade hele undersøgelsen her nederst i indlægget.
Den viser bl.a., at medarbejdere – ikke kun indenfor bæredygtighedsfaget – foretrækker at arbejde for virksomheder, der:
- Gør en positiv forskel for den verden, de er en del af.
- Gør ord til handling.
- Matcher medarbejderens værdier.
Man kunne ellers få den tanke, at det i en tid med stor usikkerhed og ustabilitet ville være kriterier som jobsikkerhed og løn, der ville dominere undersøgelsen.
Men det er netop på grund af de usikre tider og bekymringen for den verden, de kommer til arve, at især yngre medarbejdere – dvs. generationerne Y og Z – er kræsne med, hvem de vil arbejde for.
De vil ikke spilde deres tid og talenter på virksomheder, hvor der ikke er et værdifællesskab.
Personligt ved jeg, at medarbejdere (uanset alder), der er drevet at deres værdier og at gøre en forskel for mennesker og planeten, også skaber forretningsværdi for de virksomheder, de er ansat i.
Det er der mange virksomheder, der ved.
Og dem, der ikke gør, håber jeg når at læse undersøgelsen i tide.