Hvordan går det med at gøre bæredygtighed til god forretning?

For mange virksomheder er bæredygtighed en ”pligtopgave”.

Noget kunder, medarbejdere, markedet, investorer, lovgivning kræver. Som bliver løst ved siden af kerneforretningen. Når der er tid til det – og ved at minimere, reducere, undgå, overholde noget. Minimere risici, reducere fodaftryk, undgå greenwashing, overholde regler.

Det kan være er en fornuftig tilgang. Især hvis risikostyring og compliance er vigtigste målsætninger.

Men der er også en anden tilgang.

En der fokuserer på at opnå noget frem for at undgå noget. At skabe værdi og fremtidssikre virksomheden. At gøre bæredygtighed til god forretning.

En højhælet sko baseret på ortopædi, bæredygtighed og en fornuftig pris

Den tilgang har fx skovirksomheden Roccamore stor succes med.

Det lå ellers umiddelbart ikke i kortene til at begynde med. I hvert fald ikke ifølge den censor, der i sin tid til en eksamen skulle bedømme Frederikke Antonie Schmidts forretningsidé og koncept for netop Roccamore.

At lave en højhælet sko til en fornuftig pris baseret på et koncept med ortopædi, transparens og bæredygtighed som grundsten ville nemlig overhovedet ikke have nogen gang på jorden. Ifølge censoren.

Men det har det.

I dag designes Roccamores sko i Danmark, produceres på en lille fabrik i Italien i mængder, som begrænser overproduktion og spild, men fremmer transparens og til priser, som aldrig bliver sat ned – hverken online eller i virksomhedens butikker.

Dertil kommer, at flere af modellerne er Cradle-to-Cradle-certificeret. En internationalt anerkendt certificering, som har fokus på miljø og mennesker, og som indikerer, at Roccamore faktisk også gør det, de har sat sig for.

(Frem)tidens tendenser

Men det er nok ikke miljøet (eller bæredygtighed i bred forstand for den sags skyld), du forbinder med Roccamore.

Måske det nærmere er med mænd som Morten Albæk, Bjarne Corydon og Brian Mikkelsen poserende på en lyserød baggrund iført glimmerstøvletter i Roccamores #RespectHighHeels-kampagne. Ikke for at promovere de nyeste skostyles, men for at gøre opmærksom på den manglende diversitet i danske bestyrelser.

Og netop diversitet og ligestilling er to af tidens helt store tendenser. Især i større virksomheder, hvor man ved, at de er forretningskritiske og forudsætninger for bl.a. større innovation, bedre beslutninger, evnen til at tiltrække talent og i sidste ende bedre bundlinje.

Om det var de overvejelser Frederikke Antonie Schmidt gjorde sig, da hun startede Roccamore i 2014, skal jeg ikke kunne sige, men diversitet og ligestilling har altid været bærende elementer i virksomhedens DNA og organisation. For som hun siger:

”Jeg har indtil videre kun ansat folk fra andre lande og andre brancher, fordi jeg vil have så meget diversitet som muligt i mit team, men også fordi jeg tror på, at jo flere erfaringer og personligheder, vi har rundt om bordet, jo klogere er vi.”

Det er der noget, der tyder på.

Et kig på 2020-tallene for Roccamores økonomiske bundlinje viser ifølge Finans.dk, at virksomheden, der under coronapandemien havde en genkøbsrate på 52%, kom ud af 2020 med et overskud efter skat på 3 mio. kr. og en bruttofortjeneste på 9,8 mio. kr.

Kerneforretning, bæredygtighed, tendenser = forretningsmuligheder

Og hvad er det så Roccamore og Frederikke Antonie Schmidt lykkes med i forhold til at gøre bæredygtighed til god forretning?

De har taget kerneforretningen, integreret bæredygtighed i den, koblet den med en af tidens (og fremtidens) tendenser og forstået at udnytte det kommercielle potentiale, som den kombination giver.

Facit: En højhælet sko til en fornuftig pris baseret på et koncept med ortopædi, transparens og bæredygtighed er blevet it item og fast inventar i mange kvinders (overvejende tænker jeg) skoskabe.

Så for at vende tilbage til mit spørgsmål til jer. Hvordan går det med at gøre bæredygtighed til god forretning?

  • Overser I lige nu det kommercielle potentiale i bæredygtighed i jeres kerneforretning?
  • Mangler I opdateret viden om de tendenser, der har betydning for jeres bæredygtige forretningsmuligheder?
  • Ønsker I overblik over, hvordan I kommer fra potentiale til fremtidssikker forretning med en klar strategi for at gøre bæredygtighed til god forretning?

Få inspiration og viden

Få masser af inspiration i mit nye foredrag Der er et kommercielt potentiale, I overser, og book plads lige her:
Der er et kommercielt potentiale, I overser! af Jeannette Ohrt | Youandx

Scroll til toppen