Hvad er det rigtige ambitionsniveau for jer, når det kommer til ansvarlighed og bæredygtighed? Er det noget I arbejder med på et filantropisk plan? Bruger I det til risikostyring og branding?
Måske I ikke har (re-)defineret det endnu?
Så er der inspiration at hente hos danske virksomheder som fx ToGoodToGo, Merkur Andelskasse, Rudolph Care, Skagerak og Letz Sushi, fordi de er eksempler på, hvad det vil sige at sætte barren på højeste niveau.
De er nemlig B Corp-certificeret.
Det betyder, at de er en del af en global bevægelse af virksomheder, som juridisk har forpligtet sig til at bruge deres kerneforretning til at skabe positiv forandring til fordel for både verden og for virksomhedens bundlinje.
For at blive det er de blevet målt og vurderet ud fra en række ambitiøse miljømæssige og sociale standarder. Og så har de bevist, at de er ekstraordinært ansvarlige og gennemsigtige i deres måde at drive forretning på.
De har med andre ord papir på, at de er godt selskab og skaber værdi for mennesker, miljø og lokalsamfund på lige linje med profit.
Og hvorfor nu det?
Fordi det giver mening i mere end én forstand.
For mens det at arbejde med ansvarlighed og bæredygtighed er ved at blive hygiejnefaktorer for de fleste virksomheder, så er begge dele arbejdet helt ind i B Corp-certificerede virksomheders formål og forretning.
Derfor har de også allerede taget et stort forspring ind i fremtiden. Og det kan måles på især fire parametre:
- Medarbejdere: De tiltrækker talent, der søger mening og kræver samfundsambition.
- Marked: De differentierer sig fra særligt de virksomheder, der foregiver at være gode, og som der hele tiden bliver flere af.
- Kunder: De tiltrækker kunder, der vil gøre en forskel med deres pengepung. Og de er støt stigende i antal.
- Investorer: De tiltrækker investorer, der lægger vægt på god selskabsledelse og lave sociale og miljømæssige risici. Det giver adgang til kapital og virksomhedskritisk knowhow.
Derfor når I om lidt enten skal definere eller revurdere ambitionsniveauet for jeres arbejde med ansvarlighed og bæredygtighed, så start med at spørge jer selv, hvilken forskel jeres forretning skal gøre – og for hvem.
Og sæt endelig barren højt. Det giver både mening og god forretning. Det er nemlig sådan, I kommer foran for fremtiden – og det hjælper jeg jer meget gerne med.