Danske forbrugere kårer for andet år i træk REMA 1000 til det mest bæredygtige brand i Danmark. Til gengæld sender de Nemlig.com 113 trin ned ad ranglisten i det årlige Sustainable Brand Index. Av, av, av!
Jeg har tidligere skrevet om Nemlig.com her på bloggen, og der er ingen tvivl om, at det markante fald skyldes sidste års shitstorm, hvor de med deres code of conduct sendte ansvaret for chaufførernes elendige løn- og arbejdsvilkår videre i forsyningskæden.
Det var et eksempel på rå virksomhedsadfærd, som tolereres mindre og mindre. Som forbrugere forventer vi i stadig højere grad, at virksomheder, deres ejere og ledere tager ansvar, bidrager positivt til verden og viser lederskab.
Det er bl.a. det, REMA 1000 har formået at overbevise de danske forbrugere om. Og grunden til, at de lykkes med det, er, at de har demonstreret, at de kan “walk the talk”. At de mener deres slogan Discount med holdning og sætter handling bag.
Som fx når de det seneste år bl.a. er stoppet med at flyve varer hjem til deres butikker, har etableret Danmarks største tagbasererede solcelleanlæg på deres lager og indgået et stort partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden markant på flere områder samt stoppet salget af hurtigtvoksende kyllinger – for bare at nævne nogle af initiativerne.
Sustainable Brand Index er Europas største uafhængige brandundersøgelse om bæredygtighed og er blevet gennemført årligt i Danmark siden 2013. I 2022-undersøgelsen blev 9.500 danskere i alderen 16-75 år interviewet i perioden december 2021-februar 2022. I alt 233 brands i 23 sektorer er blev vurderet på deres oplevede præstationer på tværs af FNs 17 bæredygtighedsmål.
Download undersøgelsen for Danmark her ⬇️