Der er heldigvis ikke længere brug for endnu et indlæg om, at virksomheder skal se at få bæredygtighed ind i forretningen for at være en del af fremtiden.
Det ved danske virksomheder godt.
Alligevel er det kun 1 ud af 6 familieejede virksomheder, der har bæredygtighed blandt sine fem strategiske topprioriteter frem mod 2023.
Det er i hvert fald det billede en måling, som PwC kom frem med for nogle få måneder siden, viste.
En af årsagerne skulle være, at virksomhederne vægter nye kunder, digital udvikling og nye produkter højere end bæredygtighed.
En konklusion, der egentlig ikke giver mening.
For ikke kun er bæredygtighed – ligesom den teknologiske udvikling – en global megatrend, der allerede har afgørende betydning for mennesker og virksomheder.
Bæredygtighed er også – fuldstændig på lige fod med den teknologiske udvikling – en kæmpe driver for både forandring og forretning.
2,5 gange bedre end virksomheder, der ikke gør det
Det er der mange virksomheder, der allerede har fundet ud af.
Og tal viser, at de virksomheder, der kombinerer digitalisering OG bæredygtighed, og som går all in på begge agendaer, står langt bedre i en tid med store udfordringer.
Ja, de har faktisk potentiale til at præstere 2,5 gange bedre end virksomheder, der ikke gør det.
Så hvorfor er det kun 1 ud af 6 familieejede virksomheder, der har bæredygtighed på Top 5-listen over strategiske fokusområder frem mod 2023?
Er det pandemien, der har blokeret for udsynet? Er det viden, der mangler? Trænger kompetencerne i ledelsen til at blive opjusteret? Det er noget, der bliver og er blevet skrevet meget om.
Det er helt sikkert noget af forklaringen, men jeg tror ikke, at det er hele forklaringen.
Maksimal profit
”For os handler det (købmandskab) om, at vi skal forstå at handle og stræbe efter maksimal profit på det, vi arbejder med.”
Citatet, der stammer fra et interview med Nina Østergaard Borris, der er 2. generation og direktør i den danske, familieejede olie- og shippingkoncern United Shipping & Trading Company (USTC), kunne ikke have været skrevet bedre af Milton Friedman.
For ligesom hos mange andre (familieejede) virksomheder er det det gode købmandskab, der er midlet til at nå målet i form af maksimal profit.
Sådan har det altid været. For de fleste.
Og er der nu noget galt i det? For kan bæredygtighed nu virkelig betale sig? Er det ikke meget omkostningstungt? Det er vel også kun for virksomheder med ”grønne” produkter? Og hvad med medarbejderne? Hvordan skal de få tid til det? Og hvad er bæredygtighed i det hele taget?
Relevante spørgsmål. Og med god grund. For virksomheder har i århundreder opereret med en enkel bundlinje. Og det er den økonomiske.
Virkeligheden er nu bare den, at vilkårene for virksomheders fremtidige vækst og definitionen på det gode købmandskab er under endegyldig, eksponentiel forandring.
Kommerciel succes med bæredygtighed
Vi ser nemlig, at alle lige fra EU og stater over finansielle investorer til virksomhedsledere, medarbejdere og kunder indretter lovgivning, politik, strategi og adfærd efter det faktum, at bæredygtighed er en forudsætning for at sikre fremtidig menneskelig og økonomisk vækst på en levedygtig planet.
Derfor skal virksomheders forretningsstrategiske fokus også udvides fra kun at omfatte den økonomiske bundlinje til også at omfatte de miljø- og samfundsmæssige bundlinjer for deres adfærd.
For det er lige dér – i krydsfeltet mellem de tre bundlinjer – at de fremtidssikre forretningsmuligheder findes. Dem der fører til nye, digitale forretningsmodeller. Nye produkter og services. Nye kunder.
Men det kræver, at vanetænkningen lægges på hylden.
Er din virksomhed klar til det?
Så ring til mig på 28 79 33 92, eller skriv til info@jeannetteohrt.dk, og lad os sammen kigge på jeres bæredygtige forretningspotentiale.