Kom foran med en bæredygtig bundlinje

Hvor kommer guldet i vores smykker fra?

Det spørgsmål blev i 2006 startskuddet til den canadiske smykkevirksomhed Fair Trade Jewellery Company – eller bare kort FTJCo.

En detail- og grossistvirksomhed, som har baseret hele sin forretning på at kunne source, fremstille og sælge smykker på måder, hvor hvert enkelt trin fra mine til kunde er ansvarligt, transparent og dokumenterbart.

I dag har de taget det at tage et bæredygtigt ansvar et skridt videre. De har nemlig gjort det til deres mission også at gøre en positiv forskel for verden. Derfor er de blevet B Corp-certificeret og medlem af et globalt og konstant voksende netværk af virksomheder, der har forpligtet sig til at bruge deres kerneforretning som løftestang til at skabe positiv forandring til fordel for både verden og deres bundlinje.

FTJCo. er et godt eksempel på, hvordan man som virksomhed kan gøre bæredygtighed og ansvarlighed til en god forretning.

Du kan læse mere om FTJCo., og hvordan I kommer i gang med at gøre bæredygtighed og ansvarlighed til en del af jeres kerneforretning i artiklen Kom foran med en bæredygtig bundlinje.

Den har jeg skrevet i samarbejde med konsulent Mette Gert, der er specialist i bæredygtig kommunikation, til magasinet AuClock, som er medlemsbladet for brancheorganisationen Guldsmedebranchen i Danmark.

Læs hele artiklen Kom foran med en bæredygtig bundlinje her

Scroll til toppen