Når I nu skal i gang med at arbejde med jeres bæredygtighedsstrategi, så husk at få tænkt ind, hvordan I får den til at leve både i og udenfor organisationen.
Værktøjerne er mange, så hvordan og hvilke I skal vælge, afhænger af flere faktorer, men en bonus kan være en af dem, for den kan give både miljømæssig, menneskelig og økonomisk gevinst.
Gode ben for mere end klima og sundhed
Det giver den vestjyske virksomhed VM Tarm a/s, der producerer tankvogne til transport af alt lige fra mælk og gylle til kemikalier, et godt eksempel på.
Her får alle ansatte, der enten går eller cykler til arbejde mindst 100 gange eller tilbagelægger 300 kilometer til/fra arbejde i løbet af et år, en cykelbonus på 2.000 kr.
Målet er mindre klimabelastning og sundere medarbejdere, men værdien er faktisk langt større.
Bonussen boner nemlig postivt ud på alle tre bundlinjer:
- Miljø
VM Tarm er helt rigtigt startet med at tage udgangspunkt i deres kerneforretning. De sælger transportløsninger – og vel at mærke løsninger, der sætter et væsentligt CO2-aftryk i hele værdikæden.
Så når de ansatte lader deres ben i stedet for biler transportere dem til og fra arbejde, så er de ikke kun med til at reducere deres eget og firmaets CO2-aftryk. De bidrager faktisk også til at lette presset på natur og naturresourcer. Færre kørte kilometer giver nemlig alt lige fra færre døde insekter til lavere træk på råmaterialer til fremstilling og drift af biler. - Mennesker
Og selvfølgelig er der gået sport i den hos VM Tarm. Initiativet er blevet taget rigtig godt imod af medarbejderne, der ikke kun får motioneret hjerte, lunger og puls. Hver eneste gang de cykler eller går til og fra arbejde, starter det også et festfyrværkeri af hormoner, der får både det gode humør og de positive tanker til at stige.
Og det kommer ikke kun dem selv til gode. - Økonomi
For der er efterhånden utallige undersøgelser, der viser, at glade medarbejdere er gode for virksomhedens bundlinje. Og ikke kun, fordi de er mere produktive og effektive.
Glade medarbejdere giver glade kunder, der vender tilbage og anbefaler til andre potentielle kunder. Glade medarbejdere fortæller også gladeligt (og sikkert også med stolthed) om deres arbejdsplads. Det gør de ikke kun derhjemme, men også i deres netværk til andre, potentielt fremtidige medarbejdere og kunder.
Og alt det smitter ikke kun positivt af på VM Tarms økonomiske bundlinje.
Samfundsøkonomisk har det også en væsentlig værdi. Med deres forretningsstrategiske fokus på bæredygtighed er VM Tarm nemlig en virksomhed og arbejdsplads, der bidrager til alt lige fra skatteindtægter og lavere pres på sygedagpenge til en bedring af planetens sundhed til gavn for de kommende generationer.
Så når I arbejder med jeres bæredygtighedsstrategi, så husk at få tænkt ind, hvordan I får den til at leve både i og udenfor organisationen. Det vil give jer en bonus, der giver fuld plade i bæredygtighedsbanko.
BANKO!