Det er ikke filantropi. Det er god forretning.

Jeg skal være helt ærlig. Jeg var ikke klar over, at L’Oréal er en af frontløberne, når det gælder bæredygtighed. Brandet, der med sit slogan ”Because I’m (you’re, we’re) worth it” igennem årtier har overbevist millioner af kvinder om, at lykken ligger i deres produkter (og forbrug).

Men med deres nye bæredygtighedsprogram L’Oréal for the future, der fastlægger koncernens ambitioner for 2030, sætter de både ambitiøse miljømål, der skal sikre, at de opererer inden for planetens ressourcegrænser, og imponerende mål for deres sociale ansvar.

Og især de sociale mål fik mig til spærre øjnene op. De indebærer nemlig, at

  • alle strategiske leverandøreres medarbejdere som minimum skal have en leveløn, der dækker deres og deres nærmeste families basale behov.
  • 100.000 mennesker fra underpriviligerede grupper skal være hjulpet i arbejde.
  • 3 millioner mennesker skal have haft udbytte af de sociale programmer, som drives af koncernens brands.

Det er imponerende. Det kommer til at gøre en forskel for mange. Og tak for det. Men det er ikke det rene filantropi. Det er også sund fornuft og god forretning.

Jeg er nemlig overbevist om, at også L’Oréal har set de mange forbrugerundersøgelser, der viser, at især social bæredygtighed er blevet vigtig for os, når vi bruger penge. Noget, der har betydning, når vi står overfor to nærmest identiske produkter. Her er vi nemlig blevet mere tilbøjelige til at vælge det produkt, der kommer fra virksomheden, der er kendt for at tage ansvar for deres medarbejdere, leverandører og/eller i deres lokalsamfund.

Og det er nok et andet væsentligt mål, som L’Oréal har for deres program. At være kendt for at gøre en forskel for mennesker, samfund og planeten. Det er de bare ikke hos forbrugerne. I den årlige Sustainable Brand Index-undersøgelse ligger L’Oréal Group nemlig blandt de 10 lavest placerede brands i både Danmark, Norge og Sverige.

Men mon ikke L’Oréal nok skal komme i mål med deres ambitioner og store kommunikationsopgave. Jeg er i hvert fald blevet klogere både som fagperson og forbruger. Jeg er heller ikke i tvivl om, at deres bæredygtighedsprogram bliver en gevinst for både mennesker, planeten og L’Oréals bundlinje. I dag er bæredygtighed nemlig en integreret del af deres kerneforretning.

Og når jeg næste gang går forbi hylderne med L’Oréal-produkter, så vil jeg da nok lige stoppe op og tage et kig på dem. Because – har jeg fundet ud af – they ‘re worth it.

Scroll til toppen